Hulp bij muziek uitkiezen voor je balletles.

Helpt jouw bij het managen van jouw dansschool.

Hulp bij muziek uitkiezen voor je balletles.

28 maart 2019 Tips 0


Muziek uitkiezen voor je balletles kan een tijdrovende klus zijn. Heb jij hulp nodig bij muziek uitkiezen voor je balletles? Hier zijn handige tips waarmee je zeker tijd gaat besparen. En je vind veel sneller de juiste muziek.


Om de juiste muziek te vinden, moet je je eerst een paar dingen afvragen:
  • Hoe oud zijn je leerlingen?

Hoe oud zijn de leerlingen in jouw les? Of, welke leeftijden hebben de leerlingen waar jij muziek voor wilt vinden? Dit is belangrijk om te weten, want elke leeftijdsgroep is anders. Bijvoorbeeld, kleine kinderen (baby’s en peuters) en ouderen kunnen niet goed tegen heel hoge en heel lage tonen. Deze tonen liggen gewoon niet lekker op hun gehoor. Probeer dit soort tonen dus te vermijden voor deze leeftijdsgroepen. Voor tieners is het prima om een lage bas en harde muziek te gebruiken. Erg hoge tonen kunnen ze hebben, maar het geeft niet echt een positieve impuls in je balletles als je alleen deze tonen gebruikt. Wanneer je een orkestwerk gebruikt met piccolo’s in het geheel, is het prima bijvoorbeeld wel weer prima.

Er zijn ook wat mentale en emotionele aspecten bij het kiezen voor elke leeftijdsgroep. Peuters en tieners zullen niet blij zijn met opera muziek. En ouderen zullen, zoals je je voor kunt stellen, absoluut niet gelukkig zijn met techno muziek. Leef je even in in jouw doelgroep, pleeg ook wat onderzoek om te kijken welke muziek populair is voor welke leeftijdsgroep en kies je muziek verstandig. Er zijn heel veel lijsten te vinden op het internet.

Peuters maak je niet blij met opera muziek.


  • Wat is het niveau van de leerling?

Beginners hebben muziek nodig met een vaste beat of puls en een simpele melodie om te volgen. Neem daarom muziek met slechts 1 of 2 instrumenten, zoals een piano of viool. Neem muziek waarin geen tempoveranderingen zitten. En zorg ervoor dat er een duidelijke puls is om te volgen wanneer jouw dansers dansen. Tel zelf ook duidelijk mee wanneer je demonstreert en wanneer de oefening uitgevoerd word.

Maar voor het gemiddelde niveau, kun je muziek kiezen gespeeld door meerdere instrumenten. Je hebt echter nog steeds een duidelijke beat of puls en melodie lijn nodig om te volgen. Dit zorgt ervoor dat ze een betere uitvoering zullen hebben van de bewegingen. Je zult het zien. Houdt muziek van Stravinsky dus nog even buiten handbereik.

Daarna kun je voor leerlingen op hoog niveau wat meer uitdaging in de muziek en passen aanbieden. Ga je gang en gebruik meer instrumentatie, melodieën en ritmes. Variatie stimuleert en houdt ze bezig. Het onder de knie krijgen van de melodie, het ritme en de passen zal een leuke uitdaging vormen.

  • Wat voor soort dans of oefening?

We hebben voor deze blogpost al vastgesteld dat je muziek zoekt voor je balletles. Maar in de balletles zijn er natuurlijk veel verschillende bewegingen, passen en zelfs dansen. Bijvoorbeeld een adagio, wals of een grand allegro.

Elke beweging heeft een eigen dynamiek, duur, ritme en gevoel. Daarom is een goed gekozen muziek belangrijk en zal het de beweging ondersteunen. Je snapt dat een slecht gekozen muziek averechts werkt en de beweging kan ruïneren.

Let er bijvoorbeeld op dat je ook echt een 3/4 maatsoort neemt voor een wals. Kies een muzieksoort met een vrolijk karakter om de dansers te helpen met sprongetjes. En ga voor een mooi en langzame muziek met volle melodie voor een fantastische port de bras.

  • Welke dynamiek?

Natuurlijk heeft een battement tendu een andere dynamiek dan een rond de jambe. Je kunt je ook voorstellen dat een fondu een ander soort muziek nodig heeft dan een petit battement. Als balletdocent moet je deze verschillen weten en uit je hoofd leren.

Op Spotify vind je lijsten, zorgvuldig gemaakt door professionele pianisten die begeleiden bij balletlessen. De naam van de oefening staat er bij en vaak ook het type muziek en de maatsoort. Gebruik dit.

Een battement tendu heeft een ander soort muziek nodig dan een rond de jambe.
  • Welke snelheid?

Tot slot ga je nu na welke snelheid nodig is, om er voor te zorgen dat jouw leerlingen de oefening goed uit kunnen voeren. Dan kun je ze hiermee ondersteunen op hun weg om betere dansers te worden. Het is onnodig om te zeggen dat je geen supersnelle muziek moet gebruiken bij je beginners klas. Geef je leerlingen de tijd om de bewegingen goed uit te voeren en ervan te kunnen genieten.

Maar, wees ook voorzichtig wanneer het te langzaam is. Je wil muziek gebruiken die energie geeft en een impuls geeft tot bewegen.

Nog een laatste gedachte…

Okay, dus nu zou je beter in staat moeten zijn om te beslissen of een muziekstuk geschikt is voor jouw les of niet. En in ieder geval wat sneller dan voor je dit artikel las. Nog een laatste tip:

Tegenwoordig vind je prachtige lijsten met muziek op Spotify. Als je nog geen account hebt, dan raad ik je aan er snel een aan te maken. Je zult verbaasd staan door alle muziek die erop te vinden is. Natuurlijk kun je ook YouTube gebruiken, als je dat wilt.

Ik denk nostalgisch terug aan de tijd dat ik boeken met cd’s mee moest nemen naar mijn les locatie’s. Er is veel veranderd in 20 jaar en absoluut beter geworden. Tegenwoordig neem ik mijn telefoon mee en plug deze gewoon in het beschikbare geluidssysteem. Plug and play!

Maar met zoveel beschikbaar is het lastig om te kiezen. Dat snap ik. Dat kan serieus keuzestress geven. Soms moet je dan ook gewoon iets kiezen en zien hoe het gaat. Gewoon uitproberen.

Hoe meer ervaring je opdoet in lesgeven, hoe makkelijker het word om meteen te zien of iets werkt of niet. En als het niet goed gaat? Geen stress, verander gauw en ga (met een glimlach) verder met de les.

Wil je meer weten over dit onderwerp of in gesprek met mij? Leuk! Stuur me dan een bericht. Lijkt me leuk om er met jou verder over te praten.

Veel plezier!

Lees ook de blogpost https://www.dansschoolmanager.nl/2019/03/01/extra-verdiensten/

Muziek algemeen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *