5 tips voor dansers om veilig dansles te volgen.

Helpt jouw bij het managen van jouw dansschool.

5 tips voor dansers om veilig dansles te volgen.

20 januari 2020 Tips 0

In dit artikel vind je 5 tips om ervoor te zorgen dat jij, als volger van danslessen, ervoor kunt zorgen dat jij veilig en zo goed mogelijk jouw dansles kunt volgen. Natuurlijk kun je gewoon gedachteloos op komen dagen voor je les en maar zien wat we gebeurt, maar het is aan te raden er iets meer over na te denken om er veel meer uit te krijgen en waar te krijgen voor jouw inzet. Deze tips zijn heel makkelijk om uit te voeren, dus laten we beginnen.

  • Warm up en kleine stretches.

Kom tenminste 15 minuten voor de les gaat beginnen, aan bij de studio. Zorg ervoor dat je al je spullen bij je hebt en naar de toilet gaat voor de les begint. Ga dan de zaal in en spendeer een paar minuten met lichte stretches om je lijf wakker en alert te maken op wat er gaat komen, namelijk je dansles. Begin met enkele plié’s om de kuitspieren en achillespezen warm te maken. Doe dan enkele tendu’s om de benen te strekken en lichte, kleine beenzwaaien om de heupen te openen en warmen. Let wel; ga nog niet enorme hoge en heftige beenzwaaien doen, tenzij je al heel goed warm bent. Wacht hier anders mee tot na de grands battements, om blessures te voorkomen.

  • Concentratie en techniek.

Hou je aandacht en je hoofd bij de dansles. Ook hierbij ben je gebaat bij mindfulness. Blijf in het moment en probeer je gedachtes niet af te laten dwalen naar je boodschappenlijstje of de to-do lijst na je les.

Neem je uurtje ballet per week om te relaxen en te focussen op je lichaam, de bewegingen en het dansen. Ik neem aan dat je balletles volgt omdat je het leuk vind, maar ook omdat je jezelf wilt verbeteren en steeds meer wilt kunnen doen. Dat vergt concentratie.

Doe enkele lichte stretches voor je dansles begint.
Doe enkele lichte stretches voor je les begint.

Luister goed naar de docente wanneer zij iets uitlegt, hou een actieve leerhouding en oefen mee als daar gelegenheid voor is. Iedereen kent wel die dansers die tegen de barre aan hangen tijdens de uitleg en vervolgens de oefening of dans niet kunnen uitvoeren. Zij vragen zich af waarom. Dit komt door de inactieve houding.

  • Goed blijven drinken.

Tijdens de les is het af te raden om veel te drinken. De les duurt meestal maar 60 minuten. Een goed moment om aan te vullen is net na afloop van de les. Vooraf te veel drinken kan er ook voor zorgen dat je tijdens de les naar de toilet moet. Dan verlaat je de les, mist uitleg en verbreekt je mindset. Dat is natuurlijk jammer.

In de zomer, wanneer de temperatuur hoger is, zal de docente (als het goed is), toelaten dat je tussendoor een drinkpauze neemt. Meestal tussen de barre en au mileu oefeningen. Bij hogere temperaturen zweet je immers nog meer en verliest meer vocht.

Zorg er natuurlijk wel voor dat je goed gehydrateerd blijft. Dat kan flinke spierpijn voorkomen. Het is bewezen dat mensen die gaan sporten met een vochttekort, meer spierpijn krijgen en gewoonweg niet lekker kunnen bewegen.

  • Cooling down

Na een uur heerlijk dansen, komt dan de les tot zijn eind. Meestal eindigt de balletles met een gezamenlijke rustige reverence voor de spiegel. Soms komt het voor, door tijdsgebrek en ‘we waren zo lekker bezig’ dat je eindigt met grote sprongen.In beide gevallen is het aan te raden om voordat je de zaal verlaat weer een kleine lichte stretch, voor kuiten, achillespezen, hamstrings e.d. te doen.

Als dit de laatste les is van de dag, zal de docente het vast niet erg vinden als jij nog 5 minuten in de zaal blijft om dit te doen, zodat jij de dag erna wat minder spierpijn zult hebben. Is er een snelle wissel naar de volgende les? Doe het dan toch even in de gang of kleedkamer.

  • Genoeg rust pakken.

Als je gewent ben om een keer in de week een uur te dansen, dan zit het wel goed met je rustperiode, de tijd om je spieren te laten herstellen en de spierpijn te verwerken en sterker/leniger te worden. Volg je meer lessen en trainingen per week, dan is het aan te raden om een rustdag tussen door te nemen. Dus bijvoorbeeld dansen op dinsdag en donderdag met daartussen in de woensdag als rustdag. Zelfs professionele ballerina’s hebben minimaal 1 rustdag in de week nodig om weer verder te kunnen shinen op het toneel.

Allright, veel plezier en be safe!

Lees ook: https://www.dansschoolmanager.nl/2019/08/06/5-redenen-om-elke-week-naar-je-balletles-te-gaan/

BoekenBoeken

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *